Friday 29 April 2011

Malaysia bersatu dan agenda politik perkauman



PENDAPAT Sebelum tulisan mengenai 1Melayu 1Bumi disiarkan, ramai yang mahu Melayu bersatu. Tetapi kemahuan itu setakat mahu tetapi tiada apa apa yang bergerak. Tidak bergerak kerana tiada siapa yang mahu menggerakkannnya.


NONEJika ada pun, orang itu segera dicop sebagai seorang yang chauvinist Melayu termasuk penulis yang menyeru agar 1Melayu 1Bumi dilaksanakan.
Kesannya, kemahuan, keinginan, hasrat dan cita-cita seperti kabus yang hilang apabila timbulnya sang matahari. Hilang dan lesap dari pandangan.


Selepas gerakan untuk Melayu bersatu mula diperkatakan terutama selepas 1Melayu 1Bumi ada pula pihak yang mahu memulaukan akhbar Utusan Malaysia yang dikatakan terlalu perkauman.


Namun, pokoknya ialah seruan agar Melayu perlu bersatu untuk menentang mereka yang tidak mahu melihat negara ini maju ke hadapan dan menjayakan 1Malaysia - rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. Maka semua mata berpalinglah kepada DAP parti yang bukan saja membenci 1Malaysia tetapi mahu dikuburkannya sekali.


tenang by election 23011 1malaysia group lorriesLihatlah betapa mereka mengarahkan Menteri Besar Selangor untuk mengharamkan penggunaan logo 1Malaysia. Lihatlah bagaimana Satu Malaysia disamakan sebagai Sapu Malaysia.


Mengapa DAP menolak usaha mendahulukan rakyat sedangkan dalam ceramah merekalah 'superhero' yang dapat menyelamatkan Malaysia.


Superhero untuk siapa? Rakyat Malaysia atau segelintir pemimpin Cina yang membenci usaha untuk mendahulukan rakyat yang memerlukan - sudah pasti yang ramai ialah bangsa Melayu.


sarawak election miri dap ceramah 160411 04Dalam poster di Miri, DAP menyamakan Satu Malaysia sebagai Sapu Malaysia. Jika DAP menyatakan Sapu Malaysia, tolong tanya diri mereka sendiri siapa yang Sapu Malaysia sekarang? Tolong jawab. Siapa yang menguasai ekonomi Malaysia sekarang?


Ini tidak perlu dijawab oleh pemimpin DAP kerana mereka mempunyai ribuan jawapan untuk mengiakan apa yang mereka kata. Malah kekalahan pembangkang di sesuatu tempat di Sarawak baru-baru ini disalahkan kepada kerajaan.


sarawak election kuching dap ceramah 160411 03Umum tahu kaitan DAP dengan PAP di Singapura yang mempunyai cita-cita besar untuk memerintah Malaysia. Lihatlah bagaimana PAP yang memerintah Singapura meminggirkan golongan tertentu di sana.


Sebagai wartawan, penulis sudah sudah melihat apa yang dilakukan oleh DAP dan suara-suara keangkuhan mereka sejak dari bapa hinggalah kepada anaknya.


Mereka pandai bermuka-muka apabila ingin menjalinkan hubungan dengan PAS dan PKR. Itupun sesekali mereka tersasul dan telanjur dengan membuat kenyataan 'Anwar tidak layak memimpin pembangkang lah' dan kemudiannya menjilatnya balik untuk membela Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jangan suka bermuka-muka dan berjuanglah secara ikhlas.

PENDAPAT ini adalah pandangan peribadi penulisnya dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.
Datuk Ibrahim Yahaya adalah penasihat media Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan bekas Ketua Pengarah, Jabatan Penyiaran Malaysia.


sumber:malaysiakini

No comments:

Post a Comment